Skip to main content

بوش  BOSCHاز اعتباری ۱۳۰ ساله سخن می گوید. شرکتی آلمانی که با کیفیت بالا و نوآوری هایش به نامی ماندگار تبدیل شده. آیا می دانستید طبق شرکت مسئولیت محدود روبرت بوش که با عنوان اختصاری «بوش» شناخته می شود یک شرکت چند ملیتی بر پایه الکترونیک و مهندسی است که در کشور آلمان قرار دارد. دفتر مرکزی لوازم خانگی بوش در شهر گرلینگن (Gerlingen) ایالت بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg) واقع شده است. طبق آخرین آمار این شرکت بزرگترین تولیدکننده قطعات اتومبیل جهان نیز بشمار می رود. پایه های این شرکت در سال ۱۸۸۶ توسط روبرت بوش (Robert Bosch) بنا نهاده شد.

 

شرکت لوازم خانگی بوش
شرکت لوازم خانگی بوش

شرکت لوازم خانگی بوش

با اینکه بخش قطعات اتومبیل و ابزارآلات این شرکت بسیار قدرتمند است. اما در کشور ما آن را بیشتر با نام لوازم خانگی بوش می شناسند. محصولات این شرکت معتبر در سراسر جهان وجود دارد. بیش از ۳۵۰ شرکت تابعه نیز در انحصار آن قرار دارد. این شرکت های تابعه حدود ۶۰ درصد درآمد سالانه ی بوش را به ارمغان می آورند. ابزارآلات دستی و برقی (انبر، چکش، دریل، فرز)، قطعات اتومبیل، سیستم های امنیتی و ابزارهای صنعتی (دریل صنعتی، اره صنعتی) و لوازم خانگی (یخچال، لباسشویی، ظرف شوییتنها گوشه ای از تولیدات این شرکت به حساب می آیند.

بخش عمده ی واحدهای تولیدی بوش در آلمان واقع شده است. با این وجود شرکت های تابعه لوازم خانگی بوش در کشورهای متعددی همچون هندوستان (India)، جمهوری چک (Czech Republic)، سوئیس (Switzerland)، بلژیک (Belgium)، آفریقای جنوبی (South Africa) و چند کشور دیگر پراکنده هستند. این شرکت بیش از ۱۱۲ هزار کارمند دارد.

تاریخچه لوازم خانگی بوش

در سال ۱۸۸۶ تحت عنوان نام آلمانی «کارگاه مکانیک دقیق و مهندسی برق» (Werkstätte für Feinmechanik und Elektrotechnik) در یک حیاط خلوت در بخش غربی اشتوتگارت (Stuttgart) شروع به کار کرد. یک سال پس از شروع به کار، این شرکت در سال ۱۸۸۷ موتور مغناطیسی با ولتاژ پایین را معرفی نمود. ۲ دهه بعد اولین موتور مغناطیسی برای اتومبیل ها (ولتاژ بالا) توسط شرکت بوش عرضه شد. اولین کارخانه شرکت لوازم خانگی بوش نیز در سال ۱۹۰۱ توسط «روبرت» افتتاح شد.

بوش شروع به ساخت موتورهای مغناطیسی در تعداد بالا کرد و در کمتر از یک دهه توانست جایگاه خود را در این بازار تثبیت کند. در سال ۱۹۱۳، چراغ خودرو تولید کرد. بوش در سال ۱۹۱۷ به یک شرکت تبدیل شد. طی دهه ی پس از آن بر تنوع محصولات خود افزود و ساخت پمپ انژکتور موتور دیزل و برف پاک کن خودرو را نیز در دستور کار قرار داد.

توقف ناپذیر حتی با مرگ بنیان گذار

در سال ۱۹۳۲ اولین دریل برقی و رادیو پخش توسط شرکت لوازم خانگی بوش به بازار عرضه شد. 5 سال بعد و در سال ۱۹۳۷، برند آلمانی به یک شرکت مسئولیت محدود تبدیل شد. به سال ۱۹۴۲ بنیان گذار شرکت نیز در سن ۸۰ سالگی در اشتوتگارت درگذشت.

پس از دوران جنگ جهانی دوم، بوش با شرکت خودروسازی ژاپنی دنسو (Denso) وارد شراکت شد. در سال ۱۹۸۷ شرکت سیستم های امنیتی تلنورما (Telenorma) را هم خریداری کرد.پس از آن به بوش-تلکام (Bosch Telecom) تغییر نام داد. طی سال ۲۰۰۱ و سال های پس از آن اختراع های بی نظیری توسط بوش اجرایی شد. مواردی همچون ترمز الکتروهیدرولیکی، رادیو پخش دیجیتالی با قابلیت پخش دیسک، باتری لیتیوم-یونی و چندین نمونه ی دیگر جزو این اختراعات ارزشمند محسوب می شوند.

بخش لوازم خانگی بوش

همان طور که عنوان شد بخش لوازم خانگی این شرکت در ایران بیشترین طرفدار را دارد. البته ابزارآلات و قطعات خودرو آن نیز به صورت گسترده در ایران یافت می شود. اجاق گاز، یخچال، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، جاروبرقی، غذاسازها، قهوه سازها و دیگر لوازم آشپزخانه و مراقبت از پوست و مو (سشوار و اتو ) تنها برخی از لوازم خانگی این شرکت محبوب آلمانی بشمار می روند. بیشتر لوازم خانگی بوش دارای برچسب انرژی (A++) و (A+++) هستند و از استاردهای کیفی بسیار بالایی برخوردارند.

ویژگی های منحصر به فرد

بیشتر فضاهای کاری شرکت لوازم خانگی بوش دارای استاندارد ISO 14001 است که به محیط زیست مربوط می شود. همچنین استاندارد ISO 9001 نیز در خصوص کیفیت محصولات آنها صادق است. جدای از این دو، مدیریت بوش سازگار با استاندارد «اسس ۱۸۰۰۱» (OHSAS 18001) در خصوص بهداشت شغلی و ایمنی است.

فعالیت های اجتماعی

از زمان آغاز به کار شرکت، بوش در زمینه ی فعالیت های اجتماعی مشغول بوده است. جدای از تعهدات شرکت نسبت به کارکنان خود، بخشی از طبقات اجتماعی آسیب پذیر نیز تحت حمایت لوازم خانگی بوش قرار دارند. از پروژه های اجتماعی آن می توان به پروژه ی ارتقای سلامت کودکان (Child Health Development Project) و پروژه ی ارتقای سلامت سالخوردگان (Senior Citizen Health Development Project) اشاره کرد.

سخن پایانی

بوش که در کشور ما بیشتر به خاطر لوازم خانگی شهرت دارد یک شرکت قابل اعتماد است که محصولاتی با کیفیت و در سطح استانداردهای جهانی تولید می کند. بیشتر محصولات آن به لحاظ کیفی نمره ی بالای ۷ از ۱۰ دارند. طبق گزارش ها، فضای کاری این شرکت نیز برای کارکنان آن بسیار سالم و پویا ارزیابی می شود.

در نهایت تاریخچه لوازم خانگی بوش بیش از ۱۳۰ سال قدمت دارد و هر ساله محصولات جدیدی به بازار عرضه می کند ترکیبی از کیفیت و تجربه، آن را به رقیبی سرسخت در بیشتر جنبه ها تبدیل کرده است. شاید کمتر کسی نام این علامت تجاری آلمانی را نشنیده باشد. آلمانی ها به تولید محصولات با کیفیت مشهور هستند.

برخی از قطعات و لوازم یدکی بوش