Skip to main content

این روزها به علت آلودگی هوا و استرس زیاد، در معرض بیماری‌های گوناگون قرار داریم. همیشه شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است.

جالب است بدانید که با رعایت برخی موارد جزئی و تغییر سبک زندگی می‌توان به سادگی از ابتلا به این بیماری‌ها پیشگیری کرد. سبک زندگی سالم با داشتن یک برنامه ورزشی منظم، ساعات مناسب خواب و بیداری، رژیم غذایی مناسب، کنترل احساسات، آب و هوای مناسب، حمام کردن مناسب و رابطه جنسی مناسب حاصل می‌شود. اگر مایل هستید سبک زندگی سالمی داشته باشید، با ما همراه شوید. در ادامه، به توضیح هر یک از این موارد پرداخته‌ایم.

تغذیه مناسب، رژیم و برنامه غذایی

هدف از داشتن رژیم غذایی حفظ سلامت عمومی بدن و همچنین رسیدن به وزن متعادل است. رژیم غذایی مناسب از سه فاکتور تشکیل می‌شود که عبارت اند از نوع غذایی که می‌خوریم، مقدار غذایی که می‌خوریم و زمانی که غذا را می‌خوریم.

اساسا هدف از تغذیه، استفاده از مواد غذائی به جهت رشد، ادامه زندگی و حفظ سلامتی فرد می باشد. تغذیه ناکافی و نامتعادل باعث پدید آمدن برخی بیماری ها به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم می گردد. امروزه برای پیشگیری از بیماری ها، در جریان درمان و نیز پس از درمان بیماری، در خصوص رژیم غذائی فرد بیمار، یک برنامه اصولی و متعادل مخصوص شخص بیمار تنظیم می گردد.

رژیم غذایی با ایجاد تناسب‌ اندام به زیبایی و اعتماد به‌ نفس ما کمک می‌کند. یعنی اگر کمبود وزن داریم، رژیم غذایی باید وزن ما را بالا ببرد و اگر دچار اضافه‌ وزن هستیم به کمک تغذیه و برنامه غذایی مناسب باید وزن کم کنیم. علاوه بر این، بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت، کبد چرب، پوکی استخوان، برخی از انواع سرطان، مشکلات گوارشی و بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین، چربی و فشارخون و نیز برخی از اختلالات عصبی به خاطر تغذیه ناسالم به‌ وجود می‌آیند.