Skip to main content

کلینیک شنوایی سنجی شهرری

کلینیک شنوایی سنجی و سمعک شهر ری

 

کلینیک تخصصی شنوایی سنجی شهرری
کلینیک تخصصی شنوایی سنجی شهرری

بررسی آستانه های شنوایی
نام های دیگر آن آزمایش تون خالص یا ادیومتری است. در طول این آزمون در داخل اتاق اکوستیک یک هدفون را روی گوش شما می گذارند و یک سری بوق داخل آن پخش می شود. متخصص شنوایی شناس همچنین زیر و بم و بلندی صداها را در نقاط مختلف در طول آزمایش تغییر می دهد. در برخی نقاط، صداها ممکن است به سختی قابل شنیدن باشند. از شما خواسته می شود که هر زمان که بوق ها را شنیدید پاسخ دهید. پاسخ شما ممکن است بالا بردن دست یا فشار دادن یک دکمه باشد.

تمپانومتری
شنوایی شناس یک پروب کوچکی را در داخل کانال گوش قرار می دهد. این دستگاه هوا را به داخل گوش وارد می کند و باعث می شود پرده گوش به جلو و عقب حرکت کند. این حرکت باعث رسم یک نمودار به نام تمپانوگرام می شود. این آزمایش کمک می کند تا بفهمیم که آیا عفونت گوش یا مشکلات دیگری مانند تجمع مایع یا پارگی در پرده گوش وجود دارد یا خیر.

بررسی سیستم شنوایی سالمندان
یکی دیگر از مداخلاتی که در کلینیک شنوایی سنجی انجام می شود بررسی سیستم شنوایی سالمندان است. معمولا سالمندان توسط اعضای خانواده و با شکایت کم شنوایی مراجعه می کنند. شایع ترین اختلال شنوایی در سالمندان پیرگوشی است که از سن 60 سالگی شروع می شود و 30 درصد سالمندان از آن رنج می برند. متداولترین درمان کم شنوایی سالمندان تجویز سمعک است. تجویز سمعک در سالمندان براساس فاکتورهای فردی و میزان افت شنوایی فرد است. شنوایی سنجی سالمندان گاهی اوقات بخاطر وجود جرم گوش با خطا مواجه می شود که در این زمینه متخصص شنوایی شناس باید دقت لازم را داشته باشد.

تجویز سمعک در کلینیک شنوایی سنجی

بررسی سیستم شنوایی کودکان
یکی دیگر از خدمات کلینیک شنوایی سنجی تهران، بررسی سیستم شنوایی در نوزادان و کودکان است. در نوزادان تازه متولد شده معمولا جهت غربالگری سیستم شنوایی به کلینیک مراجعه می کنند. نوزادان معمولا در بدو تولد، سه ماهگی و نه ماهگی بایستی جهت بررسی سیستم شنوایی به کلینیک آورده شوند. اما در کودکان بیشترین علت مراجعه آنها به کلینیک شنوایی سنجی، عفونت گوش است. سرماخوردگی اصلی ترین علت عفونت گوش در کودکان است که باید هنگام مبتلا شدن کودکان به آن، سیستم شنوایی نیز چک شود. البته گاهی کودکان مدرسه ای جهت غربالگری سیستم شنوایی به کلینیک مراجعه می کنند که تعداد این مراجعات معمولا کم است.

کلینیک شنوایی سنجی

ساده ترین تست شنوایی سنجی
ساده ترین تست شنوایی سنجی، تست نجوا است. در این تست آزمونگر در فاصله 60 سانتی متری پشت سر فرد قرار می گیرد. سپس آزمونگر از فرد میخواهد یکی از گوش هایش را با دست بپوشاند و در این حالت آزمونگر یک سری لغات را به صورت نجوا بیان می کند و از فرد می خواهد آنها را تکرار کند. این آزمون ساده ترین تست شنوایی سنجی است و دقت بسیار پایین دارد و بهتر است برای بررسی دقیق سیستم شنوایی به کلینیک مراجعه کنید.

تقسیم بندی سطح شنوایی افراد
شنوایی طبیعی
سطح شنوایی در محدوده 15 دسی بل HL و پایین تر از آن است.

افت شنوایی جزیی یا ناچیز

این میزان افت شنوایی محدوده ای از 16 دسی بل HL تا 25 دسی بل HL را شامل می شود. یک افت 25 -16 دسی بلی ، تاثیر ناچیزی بر روی ارتباط و یادگیری زبان می گذارد. صداها به وضوح شنیده می شوند، اما صامت های بی صدا ممکن است شنیده و درک نشوند. در بچه هایی با یک افت 26-15 دسی بل، بدی عملکرد یادگیری شنیداری پس از اولین سال، باعث بی توجهی، تاخیر ناچیز زبان و مشکلات جزیی گفتاری میشود. کودکانی که دچار کم شنوایی حسی عصبی هستند، در مقایسه با آن هایی که کم شنوایی انتقالی دارند، آواهای گفتاری شنیده شده را به طور متفاوتی درک می کنند.

افت شنوایی ملایم
کودکان با این میزان کم شنوایی، تقریبا همه صداهای گفتاری را در سطح محاوره ای نمی فهمند. اما تقویت صداها توسط سمعک به آن ها کمک شایانی می کند. این کودکان ممکن است بی توجهی، تاخیر زبان، مشکلات گفتاری و مشکلات یادگیری داشته باشند. با این میزان کم شنوایی مصوت ها بهتر از صامت ها شنیده می شود. به ویژه شنیدن حرف های اضافه و کلمه های ربط، دشوار و سخت است.

افت شنوایی متوسط رو به شدید
در این حالت، زبان و گفتار خود به خود رشد نخواهند کرد. اما با آموزش های ویژه و به موقع و تقویت شنوایی، زبان و گفتار در آن ها شکل خواهد گرفت. معمولا این درجه از کم شنوایی منجر به مشکل شدید زبانی گفتاری و اختلال در یادگیری و گرامر می شود.

افت شنوایی شدید
موارد ذکر شده در این کودکان به صورت حادتر و شدیدتری قابل ملاحظه می باشد.